• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Du måste mena att insolvens inte är en del av skäligheten.
Kvalificerad insolvens är en del av skäligheten. det var det jag menade med insolvent. Men du har rätt. Insolvent och kvalificerad insolvent är inte samma sak.

Gjorde en edit och förtydligade min text lite.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Kvalificerad insolvens är en del av skäligheten. det var det jag menade med insolvent. Men du har rätt. Insolvent och kvalificerad insolvent är inte samma sak.

Gjorde en edit och förtydligade min text lite.

Ah du menar så.
Det är i alla fall fel.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Ah du menar så.
Det är i alla fall fel.
Skulle du kunna förklara vad du menar då, så att jag kan rätta till vad som blivit fel?

1726405397720.png

Min tanke är är att om vi säger att någon jämkar så personen får ut 4000 kr mer i månaden som exempel pga räntan. Den möjligheten försvinner i och med att ränteavdraget försvinner.
Personen har alltså 4000 kr mindre netto att röra sig med. Om det är så att avsaknaden av de 4000 kronerna i månaden gör den skillnad till att personen inte rättsligen kan betala sina skulder över överskådlig tid längre. Då kan den personen bli kvalificerad insolvent. Delvis att om man tidigare inte var kvalificerad insolvent så är man det nu, eftersom man har en återbetalningsförmåga som är 4000 kr mindre i månaden. Delvis man blir grön på den delen av skäligheten för skuldsanering.

Personligen tror jag många kommer bli skälig skuldsanering efter budgeten spikas av denna anledning, som med lite marginal inte är skälig idag.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Skulle du kunna förklara vad du menar då, så att jag kan rätta till vad som blivit fel?

Visa bilaga 4298

Min tanke är är att om vi säger att någon jämkar så personen får ut 4000 kr mer i månaden som exempel pga räntan. Den möjligheten försvinner i och med att ränteavdraget försvinner.
Personen har alltså 4000 kr mindre netto att röra sig med. Om det är så att avsaknaden av de 4000 kronerna i månaden gör den skillnad till att personen inte rättsligen kan betala sina skulder över överskådlig tid längre. Då kan den personen bli kvalificerad insolvent. Delvis att om man tidigare inte var kvalificerad insolvent så är man det nu, eftersom man har en återbetalningsförmåga som är 4000 kr mindre i månaden. Delvis man blir grön på den delen av skäligheten för skuldsanering.

Personligen tror jag många kommer bli skälig skuldsanering efter budgeten spikas av denna anledning, som med lite marginal inte är skälig idag.


Ja det korrekta är ju att hänvisa till rätt lagstöd.

Du hänvisar till f-skuldsanering, skuldsanering för företagare. Det är inte många procent som går under den..

Skuldsaneringslagen 7 § Skuldsanering får beviljas om gäldenären är insolvent och så skuldsatt att han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter inte kan antas ha förmåga att betala sina skulder inom överskådlig tid. Lag (2022:998).

Där är krav nr 1, kvalificerat insolvent.

9 § Skuldsanering får beviljas om det är skäligt med hänsyn till gäldenärens personliga och ekonomiska förhållanden.

Vid skälighetsbedömningen ska särskilt beaktas omständigheterna vid skuldernas tillkomst, de ansträngningar gäldenären har gjort för att fullgöra sina förpliktelser och det sätt på vilket gäldenären har medverkat under handläggningen av ärendet om skuldsanering.

Där är kravet kring skälighet.

2 separata krav och dom är separata oavsett hur långa inlägg det blir.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Ja det korrekta är ju att hänvisa till rätt lagstöd.

Du hänvisar till f-skuldsanering, skuldsanering för företagare. Det är inte många procent som går under den..

Skuldsaneringslagen 7 § Skuldsanering får beviljas om gäldenären är insolvent och så skuldsatt att han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter inte kan antas ha förmåga att betala sina skulder inom överskådlig tid. Lag (2022:998).

Där är krav nr 1, kvalificerat insolvent.

9 § Skuldsanering får beviljas om det är skäligt med hänsyn till gäldenärens personliga och ekonomiska förhållanden.

Vid skälighetsbedömningen ska särskilt beaktas omständigheterna vid skuldernas tillkomst, de ansträngningar gäldenären har gjort för att fullgöra sina förpliktelser och det sätt på vilket gäldenären har medverkat under handläggningen av ärendet om skuldsanering.

Där är kravet kring skälighet.

2 separata krav och dom är separata oavsett hur långa inlägg det blir.
Tack för förklaringen. Så om man idag enligt Lag (2022:998) kan antas ha förmåga att betala sina skulder inom överskådlig tid. Men enligt samma lag inte kan göra det när jämkningen i detta exempel på 4000 kr netto i månaden försvinner, men är i övrigt insolvent. Då uppfyller man ju nu krav nr 1, kvalificerad insolvent som man inte gjorde före ränteavdraget försvann.

https://kronofogden.se/om-kronofogd...nden/2024-02-13-fler-ansoker-om-skuldsanering

"Inte kunna betala tillbaka sina skulder inom överskådlig tid. Hur lång den perioden är varierar, men det kan handla om allt från sju till femton år beroende på personens situation."

Det kan ju faktiskt vara så att man är insolvent och inte kan betala på sina skulder på 5-6 år. Men om man får 4000 kr mindre i månaden under 5-6 år, så blir den tiden 7-8-9 år och man blir skälig på krav 1. Eller om man är insolvent och inte kan betala på säg 10 år och redan är skäligt på krav 1 så kan den tiden bli 13-14-15 år utan ränteavdrag och man blir mer skälig på krav 1.

På 5 år så är 4000 kr mindre i månaden 240.000 kr, på 10 år 480.000 kr mindre i betalutrymme när ränteavdraget försvinner. En summa som gör skillnad för många och gör att man kan uppfylla krav 1 och bli kvalificerad insolvent. Det då ett extra incitament och lite bättre skälighet för att skicka in en ansökan om man tidigare funderat på det, ifall det är gränsfall idag.
 
Senast ändrad:

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
@LånaUtanPapper

Det jag tror dem försöker tydliggöra är att skälighet är ett krav för sig och insolvensdelen är ett krav för sig.
Dvs det ena är inte kopplat till det andra.

Därför blir det snurrigt när du nämner att skäligheten ökar p ga insolvensdelen, då dem är särskiljda från varandra.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
@LånaUtanPapper

Det jag tror dem försöker tydliggöra är att skälighet är ett krav för sig och insolvensdelen är ett krav för sig.
Dvs det ena är inte kopplat till det andra.

Därför blir det snurrigt när du nämner att skäligheten ökar p ga insolvensdelen, då dem är särskiljda från varandra.

Exakt så.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
@LånaUtanPapper

Det jag tror dem försöker tydliggöra är att skälighet är ett krav för sig och insolvensdelen är ett krav för sig.
Dvs det ena är inte kopplat till det andra.

Därför blir det snurrigt när du nämner att skäligheten ökar p ga insolvensdelen, då dem är särskiljda från varandra.
Tack! - Jo, det stämmer ju förståss. Skulle ha kallat det krav nr 1/insolvensdelen istället för skälighet i efterhand.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Det blev som kommunicerats tidigare i budgeten. Ränteavdraget försvinner 2026 och halveras 2025.

Sista dagen för att jämka är 10 november (om 7 veckor) i, år för helår 2025. Så om man jämkar för nästa år så tappar man hälften av ränteavdraget nu i Januari.
Det vill säga om man idag har 150.000 i underskott och får tillbaka/får jämka för 40.500 pga räntan så kan man endast jämka för 20.250 nästa år.

Något att ta hänsyn till om skuldsanering ligger på tapeten för 2024/2025 så att man inte drar på sig en skatteskuld eftersom det är negativt för skäligheten.
 
Senast ändrad:

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Det blev som kommunicerats tidigare i budgeten. Ränteavdraget försvinner 2026 och halveras 2025.

Sista dagen för att jämka är 10 november (om 7 veckor) i, år för helår 2025. Så om man jämkar för nästa år så tappar man hälften av ränteavdraget nu i Januari.
Det vill säga om man idag har 150.000 i underskott och får tillbaka/får jämka för 40.500 pga räntan så kan man endast jämka för 20.250 nästa år.

Något att ta hänsyn till om skuldsanering ligger på tapeten för 2024/2025 så att man inte drar på sig en skatteskuld eftersom det är negativt för skäligheten.

Sammanfattningsvis
100% ränteavdrag 2024
50% ränteavdrag 2025
0% ränteavdrag 2026
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp